Na een reis van meer dan 30 uur en een tijdsverschil van 12 uur zijn we intussen helemaal gewoon geraakt aan onze nieuwe omgeving. The Big Island of Hawaii ademt deze week één en al triatlon. Overal waar je komt en gaat, zie je atleten lopen en fietsen. Ter hoogte van ‘Kailua Pier’ wordt er van ‘s morgens tot ‘s avonds gezwommen en tijdens m’n laatste looptraining dinsdag om 6:30 am stond er zelfs al bevoorrading langs ‘Alii Drive’. Zalig sfeertje voor een sporter, dat prima wordt afgewisseld met de gezellige – min of meer beschaafde – ambiance in ‘villa Tradewinds’. Mijn 13 reisgenoten gedragen zich alsof er hier elke dag iets te vieren valt en zo zorgen ze voor de nodige rust en ontspanning in het hoofd van hun grote held. Je zou haast vergeten dat je voor je eerste deelname aan een WK zenuwachtig hoort te zijn. Houden zo! De ochtend van de wedstrijd zal er zeker een gezonde spanning zijn, maar voor de rest is het vooral genieten van de omgeving, de omstandigheden en de aanwezigheid van de supporters.

Maar nu ter zake. Twee jaar lang ben ik opgestaan en gaan slapen met deze wedstrijd. Bij ongeveer alles wat ik gedaan – en vooral gelaten – heb, zat Hawaii in m’n achterhoofd. Door het aantrekken van Bart Becquart (Pulso-Preventielab) als trainer, heb ik vorig jaar sportief een serieuze sprong voorwaarts gemaakt. Dat het opdrijven van m’n trainingsvolume tot betere resultaten zou leiden, kon ik zelf wel verzinnen. Daarvoor moest ik geen vice-Europees kampioen halve triatlon en officieus wereldkampioen ploegentijdrit met een Sportkot diploma in dienst nemen. Waar Bart vooral voor gezorgd heeft, is dat  er meer structuur en variatie in m’n trainingen kwam waardoor het rendement een stuk hoger lag. Dit jaar zijn we op dezelfde weg verder gegaan. De voorbereiding is opnieuw prima verlopen: nooit heb ik meer getraind dan de laatste 8 maanden en de conditie is dan ook beter dan ooit tevoren. De hogere wattages en de snellere tijden op training bevestigen het goed gevoel en de objectieve gegevens van m’n  ‘Performance Management Chart’ op Trainingpeaks.

Komt daarbij dat ik sinds begin 2016 grotendeels leef en train volgens de ‘Intermittent Living principes’ uit de klinische Psycho-Neuro-Immunologie (zeg dat maar eens 10 keer na elkaar). De basisgedachte is dat we ons lichaam met de regelmaat van de klok moeten voorzien van natuurlijke evolutionaire prikkels zoals daar zijn honger, dorst, warmte, koude en zuurstoftekort. Stuk voor stuk onaangename sensaties die we in ons dagdagelijks leven zoveel als mogelijk vermijden, maar die ons lichaam uitdagen, onze weerstand verbeteren en onze prestaties bevorderen. In de praktijk komt het neer op 17 tot 18 maaltijden per week (intermittent fasting), heel veel nuchter trainen (neen, geen vetloopje van 30 minuten, maar 150 km fietsen door de Vlaamse Ardennen met 2 bidons water), 2 keer per dag ademhalingsoefeningen (hypoxie, hypercapnie), ijskoud douchen en regelmatig naar de sauna (thermoregulatie). En om het helemaal lachwekkend te maken, moest ik van mijn nieuw geloof de laatste week thuis een ‘blue light filter bril’ opzetten om m’n melatonineproductie en bioritme al af te stemmen op het tijdsverschil in Hawaii. Hoe zotter hoe liever, een mens moet er iets voor over hebben als hij het maximum uit z’n mogelijkheden wil halen. Voor de volledigheid  en de liefhebbers van de weegschaal nog meegegeven dat ik met 70 kilo droog aan de haak 4 kg scherper sta dan vorig jaar bij m’n kwalificatie in Weymouth.

Maaaaaar… dat zijn helaas allemaal geen garanties. Je kan nog zó goed voorbereid zijn, je mag vooraf nog zoveel blogs schrijven en show verkopen als je maar wil, in Hawaii kan ‘de man met de hamer’ op elk moment in de wedstrijd genadeloos hard toeslaan. De omstandigheden hier zijn zo extreem (hitte, luchtvochtigheid, wind) dat zelfs de best getrainde profs hier met bosjes sneuvelen. Hawaii is niet voor niets ‘de zwaarste aller triatlons’ en als 46-jarige recreant ben je dan ook maar beter wat bescheiden. De finish halen is voor mij het allerbelangrijkste, maar zeggen dat dat het enige doel is, zou ook weer belachelijk zijn. Daarvoor heb ik niet al die opofferingen gedaan. Met de helft van de trainingen, het dubbele van het gewicht en een beetje zin voor overdrijven kan ik dat ook. De finish niet halen zou daarentegen een énorme ontgoocheling zijn. Komt er dus op neer om mijn wedstrijd goed in te delen, hopen dat ik gespaard blijf van pech en dat ik er dan alles kan uithalen wat erin zit. Maar ook als het anders uitdraait, zal ik het na enkele dagen wel kunnen relativeren en mij troosten aan de gedachte dat ook Usain Bolt en Mohammed Ali roemloos ten onder gingen in de laatste wedstrijd van hun carrière 😊. Aloha!!

 

 

9 Comment on “Voorbeschouwing Ironman Hawaii

  1. Sterk geschreven, deskundig, ambitieus en toch bescheiden. Zoals ik Frank ken. Succes!

  2. In ieder geval : Ne schrijver ben je nu ook al. Dat je een uitstekende triatleet bent, das geen nieuws meer. Good luck Frank. Je bent nu al een winnaar

  3. Veel succes Frank!!! Massa’s duimen vanuit België van de vele mensen die je zullen volgen morgen. Het wordt zeker een fantastische prestatie en hopelijk daarna weer de normale dikke Frank die verantwoord psycho-neuro-immmunologisch af en toe de katerpijn opzoekt om de lichamelijke weerstand daarna op peil te houden…

  4. Amaai Frank ! Respect !
    En we duimen voor jou dat je het haalt !!!
    Succes !
    Myriam en Willy

  5. Super leuk om te lezen!
    Supporters heb je zeker ook op het thuisfront!
    Veel succes Frank!
    Oneindig veel respect!
    Qua persoonlijke sportieve motivator kan dit zeker tellen 😉

  6. Hallo, toevallig je blog gezien doordat onze buurman Marc Lambrecht dit op fb deelde… Ik zag op de foto dat Karen Beerlandt je vrouw is. Doe haar vele groeten en jij hebt er vanuit Ooigem meteen een supporter bij 😉 Héél véél succes!!! Groeten Ilse Vertriest

  7. Prachtig verwoord Frank ” the tank”!! Heel veel succes morgen!!!

  8. Go go go 👊🏻🍀🏆👊🏻🍀🏆👊🏻🍀🏆

  9. Go Go Go 👊🏻🍀🏆🍾👊🏻🍀🏆🍾👊🏻🍀🏆🍾

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *